Ny brukerkonto fra 5. august

Illustrasjonsfoto for ny brukerkono

Helgen 2. - 4. august får du som ansatt i Vestfold og Telemark fylkeskommuner ny brukerkonto. På denne siden finner du svar på det du lurer på fram til du er tilbake på jobb etter ferien.

Hvordan aktiverer jeg min nye brukerkonto?

Søndag 4. august mottar alle ansatte, som har oppgitt mobilnummer på «Min side» i feltet «Mobil arbeid», en SMS fra Vestfold og Telemark fylkeskommune med informasjon om hvordan brukerkontoen skal aktiveres. Ansatte, som ikke har oppgitt mobilnummer på «Min side», mottar tilsvarende informasjon i sin digitale postkasse (Digipost, Altinn eller E-boks).

Aktiveringen kan du gjerne gjøre fra mobilen, og fra hvilken som helst enhet (PC, mobil, nettbrett).

Veiledning: Slik aktiverer du din nye brukerkonto

Du må aktivere brukerkontoen før du kan ta den i bruk.

Når kan jeg logge på med min nye brukerkonto?

Fra mandag 5. august kan du logge på PC-en med din nye brukerkonto, men du må være tilkoblet nettverket «VTFK» første gang du logger på. Det finner du ved å klikke på ikonet for nettverk nederst til høyre (når du er tilbake på jobb på en av fylkeskommunens lokasjoner i Vestfold eller Telemark).

Klikk på «Annen bruker» nederst til venstre i påloggingsbildet, og logg på med din nye e-postadresse – altså fornavn.etternavn@vtfk.no

Ved neste innlogging holder det å skrive inn passord.

Etter første pålogging finner du informasjon og veiledning du trenger på felles ansattportal

Kan jeg bruke PC-en i ferien?

Du kan bruke PC-en i ferien, men fram til du er tilbake på jobb må du logge deg på med gammel brukerkonto.

Ta kontakt med servicedesk for bistand dersom du skal jobbe via hjemmekontor før du er tilbake på jobb.

NB! Etter fredag 2. august får du ikke med deg det du lagrer på PC-en fra gammel til ny brukerkonto. Sørg derfor for å ta en back up, for eksempel på en minnepenn, av det du produserer etter 2. august og fram til du er tilbake på jobb etter ferien.

Kan jeg lese e-post på mobil og /nettbrett i ferien?

Du kan lese e-post med din nåværende brukerkonto fram til 2. august. Mellom fredag 2. august klokka 15.00 og mandag 5. august klokka 08.00 kan du dessverre ikke sende eller motta e-post. Så fort du har aktivert din nye brukerkonto, etter mandag 5. august, kan du lese e-post på mobil eller iPad/nettbrett selv om du fremdeles er på ferie.

Du er altså ikke er avhengig av å logge deg inn i jobbens nettverk med mobil eller iPad/nettbrett første gang etter aktivering av din konto – det gjelder bare PC-en.

Veiledning: Oppsett av mobil på e-post

Hva skjer om noen sender mail til gammel e-postadresse?

E-post som sendes til den gamle adressen din, videresendes i en lengre overgangsperiode til ny adresse. Vi anbefaler at du informerer dine kontakter om din nye e-postadresse.

Hva får jeg med meg fra Outlook?

Du får med deg alt av e-post og kalenderoppføringer. Mailgrupper, møteromsbookinger, bilreserversjoner, egne tilpasninger/regler samt e-postsignatur må du imidlertid sette opp på nytt.

Blir e-post videresendt for alias-adresser?

Dersom du har to e-postadresser, hvor det ene er et alias, vil e-post som kommer til begge adressene bli videresendt til din nye adresse.

Informasjon spesielt for lærere:

Hvordan logger jeg inn med Feide etter ferien?

Fra mandag 5. august logger du deg på Feide med ny brukerkonto. Du får informasjon om denne på SMS eller i digital postkasse i forbindelse med aktivering av din brukerkonto.
Hvis du bruker Feide, og jobber i nåværende Telemark fylkeskommune, må du aktivere din to-trinns-bekreftelse på nytt før du får tilgang til tjenestene Fronter og MinElev.
Dette må du gjøre etter at du har fått ny brukerkonto, det vil si fra mandag 5. august.